Luttenberg in Finland - Reisverslag uit Iisalmi, Finland van Kay Mars - WaarBenJij.nu Luttenberg in Finland - Reisverslag uit Iisalmi, Finland van Kay Mars - WaarBenJij.nu

Luttenberg in Finland

Door: Kay

Blijf op de hoogte en volg Kay

22 Juli 2012 | Finland, Iisalmi

Hallo iedereen,
Inmiddels ben ik al weer drie dagen in Finland en dit wordt mijn eerste berichtje vanuit dit land.

De reis begon om 13:16u op spoor 1 in Zwolle. Het begon allemaal al spannend, toen we er achter kwamen dat mijn gratis treinkaartje alleen geldig was, als deze gestempeld was in de stempelautomaat. Dus bij station Duivendrecht snel de trein uit, even een sprintje getrokken naar de stempelautomaat en weer snel terug de trein in. Op naar Schiphol...
Toen we op Schiphol aankwamen eerst maar even ingechecked, een plekje in het vliegtuig uitgezocht en toen begon het wachten totdat we onze bagage in konden leveren. We zijn ondertussen maar even rond gaan kijken op Schiphol en hebben wat gegeten. Om 18:50 vertrok ons vliegtuig en gingen we richting Suomi.
Ons vliegtuig zat helemaal vol, maar gelukkig zat ik naast een Chinees meisje dat een jaar in Leeuwarden gestudeerd heeft en die nu weer terug ging naar China. Om ongeveer 22:00 Finse tijd (het is hier 1 uur eerder) landde ons vliegtuig en werd ik meteen opgehaald door mijn Greeter Hilkka Ruusuvirta.

Eenmaal bij haar huis aangekomen te zijn kreeg ik meteen iets te eten. ´Would you like some eggs and sausages?´ werd mij gevraagd, en ja het is natuurlijk onbeleefd om daarop nee te zeggen... Wat ik voorgeschoteld kreeg was een soort roerei met stukjes knakworst (heeeel erg zout) en ik kreeg ´brood´ met komkommer en tomaat. Het brood is een soort van roggebrood maar dan verschrikkelijk droog en taai. Inmiddels was het al 12 uur en moest ik volgens mijn greeter maar gaan slapen.
Slapen in Finland is misschien wel een van de moeilijkste dingen tijdens mijn vakantie. De huizen zijn erg warm, alsof het nog winter is en de zon komt om 1 uur 's nachts al op! Ik viel dus pas om 3 uur in slaap en werd om half 7 alweer wakker. Omdat het al weer zo licht geworden was, kon ik niet meer in slaap komen en ben ik dus maar een tijdschrift gaan lezen. Toen ben ik uiteindelijk maar weer gaan slapen. Gelukkig had ik helemaal geen last van de räkki, de muggenplaag.
Om 10 uur belde mijn gastgezin 'to wake up the dutch exchange student', ik had me dus verslapen.....

Mijn greeter bracht me naar het vliegveld waar mijn gastouders Will en Anneli mij op stonden te wachten. De andere exchange student Gennadii uit Oekraïne kwam 's middags pas aan, dus zijn we maar naar de Jumbo gegaan om wat te gaan winkelen. De Jumbo is een soort groot winkelcentrum vlakbij het vliegveld en het voelde nogal een beetje zinloos om te gaan winkelen zonder geld.

Uiteindelijk kwam Gennadii aan in Helsinki en begon onze reis richting Iisalmi, een lange autorit van zo'n 470 kilometer. De rit was erg lang en onderweg hebben we alleen maar bomen gezien. Onderweg hebben we een stop gemaakt bij de ABC (een soort Van der Valk-restaurant) en zijn we wat gaan eten. We hadden inmiddels nog zo'n 200 kilometer te gaan en onderweg begon het heel erg hard te onweren. Inmiddels kregen we ook wat meren te zien, die zijn erg heel erg mooi. Op de bomen raakte ik inmiddels wel een beetje uitgekeken.

Uiteindelijk kwamen we om ongeveer 21.15 aan in Iisalmi (spreek uit als ie-sal-mie). Het huis van mijn gastgezin is echt superklein maar wel heel erg schattig en gezellig. Ze hebben maarliefst vier sauna's!! Eentje in het 'gewone' huis, eentje in de tuin, eentje in de mökki (het zomerhuisje) en een 'rooksauna'.
Echt donker wordt het in Iisalmi niet. Het donkerst is het om ongeveer 12uur, maar het is meer een soort van schemering.

Vanochtend waren 'we' (Petu en Late, Gennadii en ik) alleen thuis. Mijn gastouders moesten naar een kerkdienst in Kuopio, ongeveer 100 km rijden, dus die waren al 's ochtends vroeg weggegaan. Toen ik beneden kwam stond er een potje met hagelslag op tafel. Zo leuk!! De avond ervoor had ik namelijk mijn gastgezin de kadootjes uit nederland gegeven en ze vonden het zo raar dat wij hagelslag op brood doen. Maar blijkbaar hadden ze het zelf ook, ze doen het hier vooral op ijs.
Tijdens het ontbijt heeft Late hagelslag op brood geprobeerd en hij vond het nog niet eens zo heel erg vies, maar lekker was het ook niet. Het rare is wel dat iedereen hier de drop lekker vind!! Jammer, want nu heb ik niks meer voor mezelf en moet ik het met het droge brood doen...

Vandaag zijn Late, Gennadii en ik een stukje gaan rijden door de omgeving. Ze wonen op het platteland van Finland en er zijn dus redelijk wat weilanden in de omgeving. We zijn naar het dorpje Runni gereden zo'n 5 kilometer vanaf hun huis. Het is een heel erg klein plaatsje met een paar huisjes, maar het is vrij populair onder Finse toeristen (een soort Luttenberg, denk ik). We hebben een wandeling gemaakt door het bos en we zijn nog even bij de spa wezen kijken. Bij de spa was een fontein waaruit 'roestwater' kwam. De mensen hier vinden het erg verfrissend en opwekkend; in werkelijkheid smaakt het gewoon naar bloed vanwege het hoge ijzergehalte (vandaar de naam 'roestwater').

Toen we weer thuis kwamen hebben we even wat gegeten (weer dat afschruwelijke brood) en daarna zijn we gaan varen op het meer. Met een roeibootje hebben we wat rondgevaren en zijn we ook nog naar hun eigen eilandje gevaren.

Terwijl ik dit berichtje schrijf, regent het buiten maar verder hebben we alle drie de dagen heel erg mooi weer gehad, hopelijk blijft dat zo mijn hele uitwisseling. Nu verveelt iedereen zich een beetje. Petu zit wat op de gitaar te pingelen, Late kijkt een of andere, verschrikkelijk saaie Amerikaanse serie, Gennadii zit weer achter zijn russische variant van FaceBook en ik ben maar dit berichtje gaan schrijven. Vanavond ga ik voor het eerst in de sauna..

Hei hei!!

  • 22 Juli 2012 - 20:07

    Astrid:

    goed van je te horen.
    niet erg dat je je verveelt, kan je mooi alle indrukken aan ons mailen/sturen. Zoet er super mooi uit trouwens!
    Voor vandaag; geniet van de sauna!!

    groetjes

  • 22 Juli 2012 - 20:14

    IenJ:

    Gaaf om wat van je te lezen. Zo te zien heb je het daar erg naar je zin, al is de stoete van oe moe zo slecht nog niet. Ik hoop dat je hebt genoten van je eerste sauna en ik zou zeggen blijf genieten van Finland

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kay

Actief sinds 19 Maart 2012
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 21064

Voorgaande reizen:

11 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Rio Grande do Sul, Brazilië 2014

19 Juli 2013 - 09 Augustus 2013

Project SA113 - Renovatie school in Mafikeng

20 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

"Lions gone wild - in forest - Pieksamaki"

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: