Mökki - Reisverslag uit Heino, Nederland van Kay Mars - WaarBenJij.nu Mökki - Reisverslag uit Heino, Nederland van Kay Mars - WaarBenJij.nu

Mökki

Door: Kay

Blijf op de hoogte en volg Kay

20 Juli 2012 | Nederland, Heino

Het is bijna zover......

Over twee uurtjes vertrekt m'n trein naar Schiphol en dan zit ik bijna vier weken in Finland. Nog iets meer dan 2300 kilometer en ik ben in Suomi, het land aan de Botnische golf en het land van de duizenden meren, de Finse sauna en de kerstman.

Zo meteen ga ik nog even de landenpresentatie printen, zodat ik die lekker in het vliegtuig kan gaan leren. Verder heb ik nog geen muggenspul gekocht.... Nu zal je denken, wat is dat nu weer voor domme actie. Maar via het contact met mijn gastgezin uit Finland werd mij aangeraden om lokaal muggenspul aan te schaffen. De Nederlandse DEET is niet sterk genoeg voor de Finse, bloeddorstige mug.

Waar ik het meest naar uitkijk is de Finse mökki. Dat zijn typische Finse zomerhuisjes aan de meertjes. Bijna elke Fin heeft een mökki en daarin zit ook nog een sauna. Nu heb ik gehoord dat ze in Finland eerst in de sauna gaan (70°C) en daarna een duik nemen in het meer (10°C). En dat doen ze dan zo vaak mogelijk achter elkaar..... BRRRRRRRRRR
Mökki is trouwens een van de weinige Finse woorden die ik al ken. Verder ken ik hei hei (doei), järvi (meer) en hyvä ..., (beste/hallo ...,).

Vanavond om 18:10 vertrekt mijn vlucht en als alles een beetje meezit kom ik om 22:10 aan in Helsinki. Op Helsinki Airport staat dan een 'Greeter' op mij te wachten. De greeter is iemand van de Lions Club die je helpt op het vliegveld en waar je de eerste nacht bij door kunt brengen. Aangezien mijn gastgezin mij zaterdag pas op komt halen, verblijf ik vanavond dus bij een wildvreemd iemand, in een wildvreemde stad, in een wildvreemd land..... Ach, het komt vast allemaal wel goed.

Hei hei!!

  • 20 Juli 2012 - 08:44

    Astrid:

    neem je zo'n Mokki voor me mee dan??

  • 21 Juli 2012 - 11:14

    Marije:

    Heeel veel plezier broertje! Koop je ook zo'n huisje aan het meer voor mij? Dan koop ik (die voor Vietnamese begrippen multimiljonair is) een Vietnamese noedelfabriek voor je. Goeie ruil?
    Geniet ervan Kay! Ik zal je verhalen volgen. Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kay

Actief sinds 19 Maart 2012
Verslag gelezen: 182
Totaal aantal bezoekers 21093

Voorgaande reizen:

11 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Rio Grande do Sul, Brazilië 2014

19 Juli 2013 - 09 Augustus 2013

Project SA113 - Renovatie school in Mafikeng

20 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

"Lions gone wild - in forest - Pieksamaki"

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: