Kaytsu gaat naar Lapland - Reisverslag uit Iisalmi, Finland van Kay Mars - WaarBenJij.nu Kaytsu gaat naar Lapland - Reisverslag uit Iisalmi, Finland van Kay Mars - WaarBenJij.nu

Kaytsu gaat naar Lapland

Blijf op de hoogte en volg Kay

26 Juli 2012 | Finland, Iisalmi

Hoi iedereen,
Al weer een tijdje niks meer geschreven.. Gelukkig wel veel gedaan!

Dinsdagmiddag zijn we naar Iisalmi gegaan en zijn we gaan skateboarden, nouja ik en Gennadii hebben gekeken naar het skateboarden van Petu en zijn vrienden. Skateboarden is in Finland echt heel erg populair, misschien nog wel populairder dan voetbal in Nederland. In Iisalmi (vergelijkbaar met Raalte) zijn maar liefst vier ' skateboardparken'. Wat ook populair is in Finland, is roken. Bijna alle vrienden van Petu roken, zelfs jongens van 14 of 15 jaar oud! Na het skateboarden gingen we om half 6 bowlen in het lokale bowlingcentre. Het bowlingcentre was net als de skateboardplek gelegen op het gloednieuwe sportcomplex. Bij het complex horen naast het bowlingcentre en de skateboardplek ook nog een voetbalveld, een ijshockeyhal, een gymzaal, tennisbanen en een paar basketbalvelden. Natuurlijk ging de troostprijs naar mij, want mijn bowlingskills zijn nog steeds niet wat ze moeten zijn, ook niet mijn Finse.

Na het bowlen zijn ik en Gennadii naar de bioscoop gegaan en hebben we, samen met Iilari en Marianne (onze nieuwe gastbroer/zus volgende week) de nieuwe Batman film gezien. De bioscoop hier is wel iets anders dan in Nederland. Zo krijg je hier geen chique bioscoopkaartje maar een soort kassabon. Natuurlijk had ik dat eerst niet door en had hem al verfrommeld in mijn portemonnee gestopt. Verder ga je als de film is afgelopen niet weer terug naar de ingang maar ga je onderaan de bioscoop door een deur naar buiten en sta je meteen aan de achterkant op de parkeerplaats. Even wennen dus.
Natuurlijk ben ik nog net zo chaotisch als in Nederland, dus wie raakt weer zijn mobiel kwijt..... Juist! Gelukkig lag hij nog onder de stoel in de bioscoopzaal.

De volgende dag zijn we eerst naar familie van mijn gastgezin gegaan. Eerst hebben we de broer van mijn gastmoeder bezocht en daarna haar vader. We hebben nog even een ijsje gegeten en een soort van appelsap met prik maar dan van peren gedronken. Niet echt mijn favoriet.
Vervolgens zijn we naar een soort waterval geweest. Ik weet de naam niet meer, want Finse (plaats)namen zijn zo moeilijk om te onthouden. Sorry. De watervallen hoorden bij een voormalige ijzerfabriek. Vroeger werd hier van ijzererts dat uit de bodems van de omliggende meren gewonnen werd, ijzer gemaakt door middel van de waterkracht van de watervallen. De ijzerfabriek is nu niet meer in werking, maar een paar kilometer verder is nu wel een grote mijngigant aan het werk. Dit zorgt voor erg veel vervuiling rondom en in de meren. Overal zie je dus ook een soort van protestbordjes tegen de mijnfirma. Inmiddels is het gebied rond de waterval opgekocht door een Engelse lady, maar de mijn zorgt nog steeds voor erg veel vervuiling.
Tijdens het bezoek aan de watervallen hebben we ook nog even gepauzeerd en heb ik mijn tweede munkki gegeten. Dit keer geen munkki sarvi maar een munkki sokeri, een normale, ronde munkki met frambozenvulling. We hebben ook nog wat bosbessen en aardbeien geplukt in de omgeving en de schapen gevoerd.
Het bessenplukken is in Finland legaal dankzij het allemansrecht. Dit is typisch voor Finland. Het is het recht om particuliere grond te betreden om van de vrije natuur te genieten. Toegestaan is onder andere: wandelen, fietsen, zwemmen en varen, niet-beschermde bloemen, paddenstoelen en bessen plukken. Het enige waarvoor je toestemming moet vragen aan de eigenaar is om een kampvuur te maken en om te mogen kamperen.
Bij het winkeltje bij de watervallen heb ik ook voor het eerst kennis gemaakt met de Angry Bird-hype. Angry Bird is een spelletje voor op je mobiele telefoon en het is gemaakt door een paar Finse studenten. Het spel is waanzinnig populair overal, ook in Nederland. Je vindt hier zelfs blikjes met Angry Bird's energy drink.
Toen we 's avonds gingen eten, kregen we een typisch Fins diner met zalm en nieuwe aardappeltjes in schil. Nu moet je niet denk dat er een paar mootjes zalm de oven in gingen. Nee, er gingen twee hele zalmen de oven in. Voor zes personen!! Finnen eten sowieso al veel meer dan de Nederlanders. Mijn gastmoeder zit de hele dag te ' zeuren' of ik wel genoeg te eten gehad heb en of ik nog honger heb. Het is hier blijkbaar gewoon dat je om twaalf uur 's avonds nog een paar snee van dat afschuwelijke roggebrood naar binnen werkt. Voor mij dus niet deze keer...

Na het avondeten zijn we naar de buren gegaan. Zij hebben een boerderij met maar liefst 300 koeien. Nu weet ik niet of dat veel is in Nederland, maar goed. Het was echt verschrikkelijk rotweer die avond. Het regende en regende. Het was dus een enorme modderboel op de boerderij. Verder is het ook allemaal oude troep hier, althans zo lijkt het op het eerste gezicht. Alles is van hout, maar de schuur met koeien was wel voorzien van zes high-tech camera's en een high-tech ongedierte afweersysteem.
We gingen naar de boerderij omdat er op die boerderij ook twee mensen uit Oekraïne werken, leuk voor Gennadii. Het was echter minder leuk voor mij. Gennadii stond de hele tijd in het Oekraïns en in het Russisch tegen de andere Oekraïners te praten en mijn gastmoeder was de hele tijd tegen de boerin in het Fins aan het praten.

Toen we weer thuis waren had mijn gastvader de rook-sauna al klaar gemaakt. Het is in Finland een hele eer om een keer een rook-sauna mee te maken, omdat het maarliefst 8 uur duurt voordat deze op temperatuur is. Ze gebruiken hem dus alleen voor speciale aangelegenheden. Hoewel de rook-sauna een echte ervaring was, zit ik toch liever in een gewone sauna. We hebben ook nog weer een paar keer een duik genomen in het meer.

Vandaag hebben we nog niet zoveel gedaan. We zijn even naar een verlaten huis gegaan, waar het volgens iedereen hier spookt. Het was ook echt wel een beetje eng moet ik toegeven. Daarna zijn we gaan vissen op het meer en je raad het nooit maar ik heb mijn eerste vis ooit gevangen!!!! Niet dat ik zo'n goede visser ben, ik denk dat het meer een soort van toeval was en dat de vis per ongeluk tegen mijn haakje aan zwom ofzo...
Inmiddels heeft Gennadii de vis in de zo'n gelegd (hij zegt dat ze dat altijd doen in Oekraine en dat de vis dan extra lekker smaakt. Ik denk dat dat onding juist verschrikkelijk gaat stinken). In ieder geval, Gennadii is vanavond de kok en gaat de vis klaarmaken.

Verder komt vanavond ook mijn andere gastgezin en Daniel uit Brazilië hier voor de pancake party. Mijn gastmoeder heeft al heel veel pannekoeken gemaakt, wel een beetje anders dan in Nederland. Om 20:20 gaan we Daniel van het station ophalen en morgen vertrek ik met m'n nieuwe gastgezin en Daniel naar Lapland!!! Ik heb er echt superveel zin in. Het is plak bij de poolcirkel en we gaan er de kerstman bezoeken en een dierentuin met alleen maar Finse dieren. Dit klinkt allemaal erg koud, maar ook daar is het nu zo'n dik 20 graden en schijnt de zon volop.

Heel veel Finse groetjes,,

Kaytsu (mijn Finse bijnaam)

  • 26 Juli 2012 - 20:04

    Astrid Hoppen:

    jemig, wat heb jij een leuke reis daar zeg!! Volgens mij moet je komend jaar enorm bijkomen van de hoeveelheid indrukken daar.
    Geniet er lekker van en zorg dat je goed blijft eten, hahaha.

    veel plezier in Lapland!!

    groetjes Assie

  • 26 Juli 2012 - 23:26

    IenJ:

    Je hebt de eerste week echt heel erg genoten volgens ons. Dat je een keer een vis zou vangen had ik wel gedacht want je weet vast nog wel dat je ooit lang geleden een cursus vissen hebt gehad van je moeder Blijf genieten de komende weken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kay

Actief sinds 19 Maart 2012
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 21059

Voorgaande reizen:

11 Juli 2014 - 12 Augustus 2014

Rio Grande do Sul, Brazilië 2014

19 Juli 2013 - 09 Augustus 2013

Project SA113 - Renovatie school in Mafikeng

20 Juli 2012 - 15 Augustus 2012

"Lions gone wild - in forest - Pieksamaki"

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: